Chyby v účetnictví s sebou přinášejí plno starostí. Abychom se jim mohli vyhnout, je dobré znát následující – příčiny jejich vzniku, kde nejčastěji bývají, způsob opravy, co za ně hrozí a nakonec jaká je nejlepší prevence.
Jak si poradit s chybami v účetnictví
Příčinou bývají tři důvody. Může být na vině váš účetní, který udělá chybu z neznalosti, protože přesně nezná všechny zákony a nařízení o účetnictví. Nebo je v tom nevinně, ale nemá k dispozici všechny informace a souvislosti o účetní operaci. Dostane např. přijatou fakturu bez souvisejích smluv s dodavatelem a účetní operaci zaúčtuje do chybného účtu. Třetím případem jsou úmyslné manipulace a podvody s účetními záznamy.
Správci daně se nejvíce setkávají s nedostatky v účtování nákladů a výnosů v páté a šesté účtové třídě. Další oblastí je chybné rozdělování výdajů na daňově uznatelné a neuznatelné. Proto doporučujeme dávat si největší pozor při následujících účetních operacích:
Když už chyba vznikne, je třeba ji opravit. Zákon č. 563/1991 Sb. o účetnictví ukládá povinnost opravy hned, jak se na chybu příjde. Oprava musí být provedena tak, aby bylo zřejmé, kdo ji provedl, kdy tak přesně učinil a jaká změna vznikla. Ze záznamů tedy musí být jasný nejen současný (tj. opravený) stav, ale i situace před opravou. Postup opravy se pak odvíjí od skutečnosti, zda se je jedná o chybu v otevřeném, nebo už uzavřením účením období.
Úplné storno se může používat v jakémkoliv případě. Jeho nevýhodou je však ovlivnění obratu na účtech. Proto je lepší používat záporné storno, které je univerzální pro včechny účetní operace a nezpůsobí změnu v obratu.
Zdroj: Dobre-Ucetnictvi.cz