Auto-moto

Bezpečnostní pásy – podceňovaný ochránce

Hodnocení

Bezpečnostní pásy jsou jedním ze základních ochranných prvků při jízdě autem. Bezpečnostní pásy mohou až o polovinu snížit riziko vážného zranění či smrti v případě autonehody. Přesto je význam bezpečnostních pásů mnohými řidiči podceňován.

Bezpečnostní pásy – podceňovaný ochránce
Bezpečnostní pásy – podceňovaný ochránce

Bezpečnostní pásy jsou jedním ze základních ochranných prvků při jízdě autem. Bezpečnostní pásy mohou až o polovinu snížit riziko vážného zranění či smrti v případě autonehody. Přesto je význam bezpečnostních pásů mnohými řidiči podceňován.

Povinnost připoutání se bezpečnostními pásy je přikazována zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. V případě porušení této povinnosti budou řidiči přiděleny dva trestné body a udělena bloková pokuta ve výši dva tisíce korun. V případě správního řízení může být pokuta ještě vyšší. Výjimku tvoří pouze couvání, povinnost připoutat se nemají ani učitelé jízdy při výcviku a dále osoby, které se nemohou poutat ze zdravotních důvodů, musejí však mít u sebe lékařské potvrzení.

Aby byla účinnost pásů co nejvyšší, je vhodné pásy nastavit podle velikosti postavy. Takovou možnost již nabízejí všechny modernější automobily. Spodní část bezpečnostního pásu by měla pevně obepínat boky. Pás by měl být umístěn co nejníže, tedy těsně nad stehny. Vrchní část pásu musí vždy směřovat přes hrudník a vedena mimo oblast krku. Vrchní pásy by neměly být umísťovány za zády nebo jinak deformovány, nejen že se snižuje jejich účinnost, ale mohou v takovém případě způsobit i zranění.

Bezpečnostní pásy mají nejvyšší účinek při autonehodách, kdy je automobil převrácen přes střechu karoserie. V takových případech jsou pásy schopny snížit riziko úmrtí až o 77 %. V případech čelních a bočních nárazů klesá nebezpečí vážných zranění a smrti o polovinu. Nejnižší účinnost bezpečnostních pásů je při bočních nárazech, avšak i v těchto případech je ochrana významná. Účinnost pásů je snížena, když nejsou připoutaní také spolujezdci na zadních sedadlech. Ti totiž mohou být při prudkém nárazu vymrštěni a zranit připoutané osoby na předních sedadlech. Zároveň se uvádí, že bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější při jízdě o rychlosti do 50 km/h, tedy v obcích. Pásy je však nutné používat při jakékoliv rychlosti.

Zdroj: Proridice.dychame.cz

Nepřehlédněte

Pri ISS pristálo japonské vesmírne vozidlo

Pri ISS pristálo japonské vesmírne vozidlo

7.1. | 02:43 Veda.sme.sk

Japonská nákladná vesmírna loď priviezla na Medzinárodnú…

Cenu T. S. Eliota získal nobelista Derek Walcott za…

Cenu T. S. Eliota získal nobelista Derek Walcott za „dojemnou a formálně dokonalou“ sbírku - Topzine

7.2. | 08:42 Topzine.cz

Spisovatel, básník a dramatik Derek Walcott, který v roce…

Unikající formaldehyd uzavřel obchvat Olomouce

Unikající formaldehyd uzavřel obchvat Olomouce

29.1. | 14:44 Novinky.cz

Unik formaldehydu, převáženého kamiónem, zablokoval v pátek…

Del Ponteová dala zničit důkazy obchodu s lidskými…

Del Ponteová dala zničit důkazy obchodu s lidskými orgány

29.1. | 13:26 Novinky.cz

Carla del Ponteová, bývalá hlavní žalobkyně haagského soudu…


Komentáře

  • Tento článek ještě nikdo neokomentoval. Buď první!
  • Anonym