Svět se mění. Ještě před pár lety by si nikdo nepomyslel, že se Čína stane největším odbytištěm osobních automobilů z Mladé Boleslavi. Stejně tak nikdo nepředpokládal, že nejžádanějším modelem Škody se stane Octavia, která se aktuálně těší největší popularitě. Pojďme se tedy podívat, kam se Škodovky nejvíce vyvážejí a o jaké modely je největší zájem?
Čína miluje Škodovky, svět Octavie
Svět se mění. Ještě před pár lety by si nikdo nepomyslel, že se Čína stane největším odbytištěm osobních automobilů z Mladé Boleslavi. Stejně tak nikdo nepředpokládal, že nejžádanějším modelem Škody se stane Octavia, která se aktuálně těší největší popularitě. Pojďme se tedy podívat, kam se Škodovky nejvíce vyvážejí a o jaké modely je největší zájem?
Domácí automobilka ještě před pěti roky prodávala v Číně pouhé stovky svých automobilů, aby v loňském roce vyvezla do Číny více než 180 tisíc Škodovek, což je rázem absolutní vývozní rekord do jedné země. Velký čínský trh začal mít o Škodovky největší zájem v roce 2009, kdy se meziročně prodalo téměř 2, 5x více automobilů. Druhým největším odběratelem "okřídlených šípů" je Německo, kde došlo po úspěšném roce 2009 (šrotovné) k útlumu. Až na třetím místě v dodávkách skončilo domácí Česko, kde našlo svého majitele na 58.033 zde vyrobených automobilů. Hlad po Škodovkách je i v Rusku, kde zákazníci koupili 45.577 ks, Velké Británii - 41.632 ks, Polsku - 37.918 ks, Francii - 20.394 ks nebo například v Indii (20.019 ks). Celkově Škoda vyrobila v uplynulém roce 762.600 automobilů.
Loňský rok byl pro Škodu velice úspěšný. Přes počáteční nejistotu dokázala prodat o 11, 5% více automobilů a překonala magickou hranici 700 tisíc prodaných kusů. Zejména již zmíněná Čína se postarala o zvýšenou produkci. Dosavadní nejmenší model Fabie v loňském roce zaznamenal silný útlum. O počátku výroby se prodalo vůbec nejméně Fabií (např. 229.045 ks oproti 264.173 ks v roce 2009). Z této situace profituje zejména Octavia, která nabízí posádce a zavazadlům více prostoru. V loňském roce našlo svého nového majitele téměř 350 tisíc Octavií. Největší zájem zákazníci projevili o Octavii v karosářské verzi liftback (214.780 ks), Octavii Combi (104.897 ks), Octavii Tour (20.955 ks) a také Octavii Combi Tour (9.114 ks).
Nepříliš dobře si vedl i stárnoucí Roomster, kterého se prodalo na 32.332 ks, což je o 14.820 ks méně než v roce 2009. Oproti tomu doslova skvěle si vede Superb, který si v meziročním srovnání polepšil více než dvojnásobně a počet vyrobených vozů téměř dosáhl stotisícové hranice (98.873 ks). Ještě v roce 2008 se prodalo díky absenci verze Combi jen 25.645 ks Superbů první a druhé generace. O rok později to bylo 44.548 ks. Až plnohodnotný přísun verzí Combi znamenal v loňském roce absolutně nejlepší výsledek v historii modelu Superb (prodalo se na 63.146 ks verzí sedan/liftback a na 35.722 ks verzí Combi).
Zdroj: Vychytej.cz