Tuto úvahu jsem napsal před časem do školy jako domácí úkol z filozofie, proto je nudná, dlouhá a bez obrázků, přesto jsem se ale rozhodl tuto narozdíl od jiných zveřejnit zde. ;o)
Touto větou chtěl Augustin vyjádřit křesťanský pohled na čas, který je lineární a tak ho ve většině případů vnímáme. Já se ale ve svojí práci pokusím poskytnout komplexnější pohled na čas a fenomény s ním spojené.
V první řadě si musíme definovat, co to vlastně čas je. Pro počáteční inspiraci k tomuto úseku jsem si vyhledal pojem čas v otevřené encyklopedii Wikipedia a ta čas definuje víceméně jako součást měrné soustavy používanou na seřazení událostí, porovnání jejich trvání a trvání přestávek mezi nimi a popsání vlastností pohybu jednotlivých objektů. Dále se dočteme, že čas vždy byl jedním z největších předmětů dohadů různých vyznání, filozofií a vědy. Na druhou stranu se uvádí existence “nekontroverzní” definice času, která je aplikovatelná napříč všemi obory klasické vědy. Z toho důvodu já budu ve své práci rozlišovat dvě nezávislé podstaty existence času.
První “druh času”, který chci definovat, jsem pracovně označil “atomový čas” jeho plynutí se odvíjí od trvání periody oscilace částic uvnitř atomu konkrétního chemického prvku. Z této teorie se odvíjí i podstata činnosti tzv. atomových hodin, které nám umožňují měřit atomový čas ještě o něco přesněji, než klasické hodiny postavené na principu oscilace mechanických součástek, nebo na principu rezonance elektronického obvodu s piezoelektricky aktivním plátkem vyrobeným z krystalu křemene. Ještě je možné zmínit existenci tzv. světelných hodin, které pracují na principu cyklického odrážení fotonu mezi dvěmi rovnoběžnými zrcadly, které ale není možné v praxi vyrobit a proto jsou nahrazovány zmíněnými atomovými hodinami.