Volný čas | Zábava

Hitlerova dálnice, aneb první dálnice v Československu

Anonym

15:22 | 20.11.2010
Anonym

Hodnocení

Článek o první dálnici v Československu, která se začala stavět za protektorátu Čechy a Morava.

Hitlerova dálnice, aneb první dálnice v Československu
Hitlerova dálnice, aneb první dálnice v Československu

Exteritoriální dálnice Vídeň – Vratislav - také známá pod názvem Hitlerova dálnice, nebo pod zkratkou A88, je označení nedostavěné dálnice, která měla vést přes Moravu a severovýchodní Čechy a měla spojovat Vídeň s polskou Vratislaví.

Původní plán české dálnice byl navržen už v roce 1935 za Československa. Ve hře bylo hned několik projektů. Hned první z nich s názvem, , Národní silnice Plzeň – Košice“ měl měřit 700 km. Potom přišly ještě smělejší plány dálnice z Chebu do Košic a pak měla pokračovat do Podkarpatského Chustu. Celková délka 2000 km. Avšak tyto plány se zhroutily po podepsání Mnichovské dohody

Československo bylo od roku 1933 v ohrožení Německa, které činilo nároky na Československé území. Proto Československo budovalo na západě silné hraniční opevnění. A zároveň posilovalo spojenecké svazy převážně s Francií a i se Sovětským svazem. Jenže pak přišla Mnichovská dohoda. Byla podepsána 29. září 1938. v Mnichově. Zástupci čtyř zemí (Anglie, Francie, Itálie a Německa) se dohodli, že Československo musí do 10. října odstoupit pohraniční území: Sudety Německu, východní část Českého Těšína Polsku a jižní část Slovenska a Podkarpatské Rusi Maďarsku. Dále bylo od Francie a Anglie důrazně varováno, že v případě vojenského napadení Německem nebudou plnit své vojenské povinnosti. A to převážně kvůli tomu že, Francie, největší spojenec Československa, neměla zájem o další krvavý konflikt s Německem. Československo tedy bez boje odstoupilo svoje pohraniční území. Adolf Hitler tím bez boje zničil demokratické Československo, což byl jeho postupný plán v dobývání Evropy.

Po okupaci se projekty našich dálnic zcela přizpůsobily zájmům německé říše. Nově plánovaná Sudetská dálnice měla vést z Mnichova přes Cheb a Liberec do Zhořelce. Z Karlových Varů pak měl další spoj směřovat do Bavor. Rozestavěla se i další dálnice Praha-Brno-Zlín-Slovensko, která se měla jmenovat Západ – Východ (dnešní dálnice D1, také se jí říkalo protektorátní). Dále se plánovala exteritoriální dálnice, která měla propojit dvě největší města na Východě, rakouskou Vídeň a dolnoslezskou Vratislav (vedla přes Brno), pod názvem Exteritoriální dálnice A88. Postavení této dálnice si vynutil už jako součást Mnichovské dohody říšský kancléř. Tato dálnice měla přetnout protektorát napříč jako jizva. Začátek byl u Kralic a konec u Mikulova!

Zdroj: Zajimavosti.g6.cz

Nepřehlédněte

Jiřina Vetchý nechtěl hrát Okresní přebor se Sobotou

Jiřina Vetchý nechtěl hrát Okresní přebor se Sobotou

7.1. | 02:43 Aktualne.centrum.cz

Aktuálně.cz - kompletní zpravodajství, zprávy z domova i ze…

Holky a tráva: Prolistujte si konopný kalendář

Holky a tráva: Prolistujte si konopný kalendář

7.1. | 02:43 Reflex.cz

Přestože je všeobecně známo, že pěstování konopí je převážně…

Trucky na ledě 2. řada ONLINE

Trucky na ledě 2. řada ONLINE

7.1. | 02:43 Truckynalede.cz

Trucky na ledě jsou zpátky na Prima COOL a také na…

Vznikla Iniciativa Petr Čtvrtníček prezidentem

Vznikla Iniciativa Petr Čtvrtníček prezidentem

4.11. | 13:32 Taborsko.webnode.cz

ČR - V říjnu 2012 vznikla na sociální síti Facebook občanská…


Komentáře

  • Tento článek ještě nikdo neokomentoval. Buď první!
  • Anonym

Oblíbenost

Anonym