Auto-moto

Studený start | | Váš automobilový slovník!

Anonym

22:59 | 19.3.2009
Anonym

Hodnocení

Časté studené starty zkracují servisní interval!

Studený start | | Váš automobilový slovník!
Studený start | | Váš automobilový slovník!

Studený motor má za následek nejen vyšší spotřebu paliva, vysoké emise výfukových plynů, ale také vyšší opotřebení mechanických částí. Mnoho řidičů neví, že pár vteřin po nastartování dochází k suchému a polosuchému tření. Tehdy dochází k enormnímu opotřebování některých mechanických skupin. V olejové mazací soustavě totiž není dostatečný tlak a olejový film na kontaktních plochách je nedostatečný nebo žádný. Proto by správně měl každý řidič počkat alespoň několik málo sekund, než se rozjede. Jenomže, kdo z nás to dělá?

Ale ani po prvních minutách běhu motoru není vyhráno! Ptáte se, kdy je tedy motor dostatečně zahřátý? Jako orientační vodítko může některým řidičům posloužit teploměr (pokud je jím přístrojová deska vybavena), ale ani tento přístroj není stoprocentní. Protože teploměr ukazuje teplotu chladicí kapaliny, ne oleje! Motorový olej má správné mazací vlastnosti kolem 80 °C. Ukazatel teploty oleje však, až na výjimky a sportovní vozy, v automobilu nenajdete. Orientačně lze poradit, že ideálně zahřátý motor je až po 20 kilometrech jízdy. Ovšem opět záleží na okolní teplotě a rychlosti jízdy. Do té doby by se řidič měl pokud možno vyvarovat vysokých otáček motoru. Jako pojistku mají některé vysokovýkonné motory (např. BMW M), pomocnou řadu červených diod, které patřičně rozšíří červené pole zakázaných otáček. Po zahřátí na provozní teplotu diody automaticky zhasínají.

studený motor potřebuje k plynulému chodu a dostatečnému výkonu bohatší směs. Spotřeba roste i vlivem vyšších volnoběžných otáček. Proto jsou velkou výhodou nezávislé systémy, které předehřívají chladicí kapalinu motoru. Minimalizují tak negativa studených startů a navíc mohou sloužit k předvytápění interiéru. Spotřeba přídavného nezávislého topení je cca. 0, 5 litru na 1 hodinu provozu. Existují i elektrické varianty, hojně používané především ve Skandinávii.

Emise výfukových plynů jsou u studeného motoru téměř dvojnásobné. Je to způsobeno tím, že motor spaluje bohatší směs, studený olej má vyšší viskozitu (odpor) a katalyzátor ještě nedosáhl provozní teploty. U benzínových motorů dochází k zahřátí zpravidla po 40 sekundách od startu. Ještě horší je situace u vznětových motorů. Filtr pevných částic totiž potřebuje pro svou správnou funkci teplotu cca. 600 °C, jinak se ucpává sazemi. Výrobci proto varují před ryze městským provozem naftových motorů!

Zdroj: Cs.autolexicon.net

Nepřehlédněte

Pri ISS pristálo japonské vesmírne vozidlo

Pri ISS pristálo japonské vesmírne vozidlo

7.1. | 02:43 Veda.sme.sk

Japonská nákladná vesmírna loď priviezla na Medzinárodnú…

Cenu T. S. Eliota získal nobelista Derek Walcott za…

Cenu T. S. Eliota získal nobelista Derek Walcott za „dojemnou a formálně dokonalou“ sbírku - Topzine

7.2. | 08:42 Topzine.cz

Spisovatel, básník a dramatik Derek Walcott, který v roce…

Unikající formaldehyd uzavřel obchvat Olomouce

Unikající formaldehyd uzavřel obchvat Olomouce

29.1. | 14:44 Novinky.cz

Unik formaldehydu, převáženého kamiónem, zablokoval v pátek…

Del Ponteová dala zničit důkazy obchodu s lidskými…

Del Ponteová dala zničit důkazy obchodu s lidskými orgány

29.1. | 13:26 Novinky.cz

Carla del Ponteová, bývalá hlavní žalobkyně haagského soudu…


Komentáře

  • Tento článek ještě nikdo neokomentoval. Buď první!
  • Anonym

Oblíbenost

Anonym
Anonym
Anonym