Studený motor má za následek nejen vyšší spotřebu paliva, vysoké emise výfukových plynů, ale také vyšší opotřebení mechanických částí. Mnoho řidičů neví, že pár vteřin po nastartování dochází k suchému a polosuchému tření. Tehdy dochází k enormnímu opotřebování některých mechanických skupin. V olejové mazací soustavě totiž není dostatečný tlak a olejový film na kontaktních plochách je nedostatečný nebo žádný. Proto by správně měl každý řidič počkat alespoň několik málo sekund, než se rozjede. Jenomže, kdo z nás to dělá?
Ale ani po prvních minutách běhu motoru není vyhráno! Ptáte se, kdy je tedy motor dostatečně zahřátý? Jako orientační vodítko může některým řidičům posloužit teploměr (pokud je jím přístrojová deska vybavena), ale ani tento přístroj není stoprocentní. Protože teploměr ukazuje teplotu chladicí kapaliny, ne oleje! Motorový olej má správné mazací vlastnosti kolem 80 °C. Ukazatel teploty oleje však, až na výjimky a sportovní vozy, v automobilu nenajdete. Orientačně lze poradit, že ideálně zahřátý motor je až po 20 kilometrech jízdy. Ovšem opět záleží na okolní teplotě a rychlosti jízdy. Do té doby by se řidič měl pokud možno vyvarovat vysokých otáček motoru. Jako pojistku mají některé vysokovýkonné motory (např. BMW M), pomocnou řadu červených diod, které patřičně rozšíří červené pole zakázaných otáček. Po zahřátí na provozní teplotu diody automaticky zhasínají.


























