Rodák z Německa platí v Hollywoodu za jistotu komerční úspěchu. Ani (pod)průměrné kritiky většiny jeho snímků neodrazují diváky, kteří bezhlavě dychtí po popcornově zábavné akci, v níž je Emmerich mistrem („Dělám filmy pro masy.“). Film 2012 není žádnou výjimkou. Dovoluji si napsat, že žádný, kdo viděl trailer, nebo mu není režisérovo jméno neznámé, nemůže očekávat hloubavé zamyšlení nad zkázou lidstva. Emmerichova apokalyptická vize konce světa splňuje všechny charakteristiky hollywoodského katastrofického filmu – neustálá akce, slzopudný patos, nervytrhající deadliny, vizuálně efektní triky a konečný happyend.
Hlavní hrdina (John Cusack) Jackson se náhodou dozví o záchraných lodích, které začaly již před několika lety přísně tajně stavět vlády celého světa pro případ, že by se naplnily nejčernější vize vědce Adriana (Chiwetel Ejiofor). S přívalem přírodních katastrof je jasné, že předpovědi mayského kalendáře o konci světa stanovené na 21. 12. 2012 byly správné. Nic netušícím obyvatelům Země, kterým ani nebyla dána možnost zajistit si lístek na jednu z těchto lodí, nezbývá než čekat na jistou smrt. Ovšem životem trochu zklamaný Jackson nehodlá pasivně stát na místě a pevně odhodlán zachránit svou rodinu vyráží na nebezpečnou, sebevražednou cestu. A pak je tu také dojemně lidský prezident USA (Dany Glover), jeho empatická dcera (Thandie Newtonová) a chladně uvažující náčelník štábu Bílého domu Carl (Oliver Platt), kteří k současnému stavu zaujímají odlišné postoje (nutno podotknout, že po všech těch ušlechtilých řečech o podstatě a síle lidství, bude mnohým cyničtějším divákům nejsympatičtější záporák Carl).