V Otázkách Václava Moravce v sobotu zazněl zajímavý názor, že do očekávané velké novely silničního zákona by se měla dostat i formule o přednosti chodců nejen před auty, ale i před tramvajemi (v Brně i před šalinami). Je tomu tak správně? Dovolte mi
Názor: mají tramvaje dávat přednost chodcům?
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) se v diskuzním pořadu ČT1 Otázky Václava Moravce vyjádřil tak, že chodec by se v budoucnu mohl těšit nejen z přednosti před vozidly, ale i před tramvajemi.
Sám se ve městě pohybuji mnohem častěji tramvají a pěšky než autem, takže vím, že symbióza těchto dvou prvků není zrovna ideální. Tramvajáci občas mívají pocit, že si svoji přednost musí prosadit za každou cenu, chodci zase kolikrát nevědí, že jejich přednost je jenom před auty a pod kola tramvaje se vrhají hlava nehlava.
Odprosťme se nyní od problematiky přednosti před tramvajemi a podívejme se o několik let zpět. Přednost chodce před autem tu totiž nebyla vždy. Byla zavedena k 1.1.2001. Bohužel se mi nepodařilo najít přesné a oficiální statistiky ministerstva, ale dle informací nalezených po zpravodajských serverech jsou čísla neúprosná. Zatímco v roce 2000 zemřelo na přechodech pod koly aut 7 chodců, v roce 2001 po zavedení přednosti jich bylo již 30. Počet nehod jako takových vzrostl o více než 100%, následky byly jak vidno horší.
To je přímo alarmující číslo. Nejde o statistickou výchylku, i v současné době statistika udává kolem 20 lidí, kteří ročně zemřou na přechodech. Jde o téměř trojnásobek stavu před rokem 2001.
Zdroj: Auto.auto-News.cz