České eshopy se mohou pyšnit průkopnictvím v jedné věci. Zřejmě nikde nejsou osobní odběry zboží tak časté a tak využívané jako u nás. Svět, zdá se, tuto možnost teprve objevuje.
Osobní odběr zboží je českým hitem. Zejména tuzemské internetové obchody s drahou technikou (počítače a jiná digitální či audio/video technika) uvádějí až omračující čísla – i když spíše mimo záznam, tak uvádějí, že například zákazníci z velkých měst (Praha, Brno) si vyzvedávají až 80 % objednaného zboží osobně namísto toho, aby si jej nechali dovézt přepravními službami. Vzniká tak vlastně hybridní shop, který není ani čistě kamenným, ani internetovým – a internetoví prodejci vlastně neradi přiznávají, že zákazníci rádi chodí „do krámu“ místo aby využívali nejen objednávání, ale i dodání zboží na dálku.
Report emarketeru nazvaný „Objednej online, vyzvedni v obchodě“ ukazuje, že světoví e-obchodníci tuto možnost spíše zvažují a bojují s překážkami. Na dotaz, zda e-obchodníci tuto službu poskytují, odpovědělo cca 66 % z nich záporně (!). A pouze 17 % z dotazovaných nabízí duální možnost buď vyzvednutím v obchodě nebo zasláním, zbytek vlastně nefunguje jako standardní e-shop, ale jen jako internetová výloha kamenného obchodu (zbývajících 17 %). Emarketer se přitom dotazuje především velkých e-shopů – myslíme, že v České republice by dosáhl několikanásobně vyššího procenta těch e-shopů, které jak dodávají na dálku, tak umožňují osobní odběr.
Svět nás ale možná dožene… průzkum rovněž uvádí, že světoví e-obchodníci tuto možnost hodlají zavést: 7, 3% v nejbližších měsících, 36, 6% do konce letošního roku a 22% zatím nemá v tomto směru žádné plány.