Josef Mánes (1820 Praha – 1871 Praha) Historie a vznik desky:V únoru r.1865 byl Mánes pověřen starostou dr. Bělským a magistrátem namalovat kalendářní desku pro nově obnovený orloj, který byl spuštěn v prosinci 1865. Za provedenou zakázku měl získat 1200 zlatých, což neobdržel, pouze 600 zlatých. Dílo je provedeno olejem na měděné desce, medailony jsou vyzlaceny na způsob středověkých knižních ilustrací, ornament kolem vychází z románského vzoru.
Deska se nevešla do Mánesova malého bytu v Krakovské ulici. Magistrát mu dal prostor na radnici v předsíni. Maloval desku podle původní, která byla uchována jen na rytinách, její torzo je v Muzeu hl. města Prahy. Hotová Mánesova deska měla být odhalena 16. května 1866 na svátek sv. Jana Nepomuckého, byla však hotova až 27. května 1866. Slavnostní odhalení proběhlo za pruské okupaci Prahy 18. srpna 1866, bez Mánesa, který nemocný opustil Prahu. Již tehdy nastaly obavy o zachování desky, která byla vysoce umělecky hodnocena. Povětrnostní podmínky křehké olejomalbě nevyhovovaly. Upozornil na to malíř Karel Maixner, navrhoval nahradit Mánesův originál kopií. Magistrát odmítl, teprve r. 1879 se rozhodl za 1127 zlatých pořídit kopii, byla zadána Emanuelu Krescenci Liškovi (1852-1903). Namaloval kopii podle Mánesova poškozeného originálu v tělocvičně staroměstské německé školy. Liška kopii dokončil za šest měsíců 10. prosince 1880. Kopie byla osazena 31. prosince 1882. Mánesův originál byl 17 let vystaven na radnici. Původní Mánesova deska byla uložena v tělocvičně už poškozená. Krátce na to se dostala do nově vzniklé budovy Muzea hl. města Prahy, odtud byla předána r.1904 do Moderní galerie, teprve r. 1942 do Národní galerie v Praze, až po r. 1945 byla navrácena Muzeu hl. města Prahy.