Na světovém mobilním kongresu v Barceloně vystoupila s významným projevem evropská komisařka Viviane Redingová. Mobilním operátorům v EU dala nůž na krk: pokud do začátku července sami dostatečně nezlevní datové služby a textové zprávy v rámci roamingu, navrhne jejich direktivní regulaci po vzoru regulace hlasových služeb.
EU chce levnější data a SMS v roamingu
Světový mobilní kongres, který se minulý týden konal v Barceloně, je tradičně místem, kde výrobci a operátoři z celého světa představují jak své technické novinky, tak i nové služby, nápady, kampaně, iniciativy, či jen pouhé záměry. Velké koncentrace kapitánů mobilního průmyslu, stejně jako velkého zájmu médií a veřejnosti však využívají také politici, aby světu a lidu představili své záměry a vize. Letos této možnosti využila evropská komisařka Vivane Redingová, když v Barceloně vystoupila s poměrně zásadním projevem. V něm se dotkla řady témat souvisejících s mobilním sektorem, od ochrany dětí před zneužíváním, až po mobilní Internet.
Největší publicity se podle očekávání dočkala ta pasáž projevu Viviane Redingové, ve které vyzvala mobilní operátory k výraznému snížení cen za datové a textové služby v rámci roamingu. A aby svým slovům dodala patřičnou imperativnost, položila jim nůž na krk: pokud sami dostatečně nezlevní (do 1. července 2008), zavede jejich direktivní regulaci, podobně jako to v minulém roce udělala s hlasovými službami.
Jenže i další témata, kterých se ve svém projevu dotkla, si zaslouží náležitou pozornost. Signalizují totiž, jak se Evropská komise dívá na určité věci, a dávají tušit, jak by k nim mohla do budoucna přistupovat. Pojďme si tedy její projev rozebrat poněkud podrobněji, nejenom z pohledu požadavku na snížení cen roamingových služeb, ale třeba i ve vztahu k tzv. mobilnímu Internetu.
První věc, na kterou komisařka Viviane Redingová ve svém projevu poukázala, je vysoké tempo růstu mobilní penetrace, které v současné době vykazují země jako Čína a Indie. Vzhledem k tomu, kolik tam žije lidí, zde přibývá každý měsíc i několik milionů nových zákazníků. Ale stejně bude ještě nějakou dobu trvat, než se i zde dosáhne takových penetrací, jaké má dnes Evropa (v průměru 111 %, někde i nad 150 %).
Zdroj: Lupa.cz