Náklady společnosti Letiště Ostrava na úhradu ztráty pravidelné linky z Ostravy-Mošnova do Moskvy, kterou od loňského září do poloviny letošního února zajišťovala ruská společnost Polet Airlines, dosahují zhruba 35 mil. korun.
Z toho jen za loňský rok činily téměř 26 mil. korun. Letiště kvůli tomu za rok 2008 vykázalo předběžnou ztrátu téměř 14 mil. korun. „O způsobu vypořádání ztráty rozhodne dozorčí rada společnosti Letiště Ostrava. Nejpravděpodobnější je navýšení základního jmění společnosti zakladatelem, tedy Moravskoslezským krajem, “ řekl Právu náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD). Jak dále uvedl, pokud by se linka Ostrava–Moskva nerozlétávala, vykázalo by letiště za loňský rok kladný hospodářský výsledek ve výši 11 mil. korun.
Vytíženost pravidelné linky byla pouze 10 až 15 procent. „Například v prosinci 15 letů využilo celkem pouze 91 cestujících, “ ilustroval Novák. Průměr na jeden let v prosinci v 50místném letadle tak činí jen 6 cestujících. „Zájem o linku máme indikovaný, náběhové období je však 24 měsíců, “ řekl Právu ředitel letiště Lubomír Vavroš s tím, že po dvou letech by linka měla začít přinášet zisk. Připomněl, že linka Ostrava–Vídeň byla ztrátová dva a půl roku a nyní letišti přináší 12 miliónů korun ročně. Letecké spojení mezi Ostravou a Moskvou zajišťované společností Polet Airlines skončilo 15. února. „Hlavním důvodem, proč se tak ruská společnost rozhodla, je, že o linku Ostrava–Moskva mají zájem České aerolinie v obchodní spolupráci s Aeroflotem, “ uvedl Vavroš s tím, že spojení by mohlo být obnoveno už koncem března. Z výnosů linky by podle Vavroše mohla být kryta ztráta, která vznikla od loňského září do 15. února. Náklady na linku mezi Ostravou a Moskvou však už budou v režii dopravce, letiště ji nebude přímo dotovat.
Letos podle Vavroše s ohledem na možný úbytek odbavených cestujících v souvislosti s dopady globální krize společnost Letiště Ostrava plánuje hospodářský výsledek na úrovni kolem nuly. „Finanční plán jsme stavěli tak, že jsme nepočítali s nárůstem výnosů, tzn., že počítáme se zafixovaným stavem. Musíme být ale připraveni na to, kdyby došlo k výraznějšímu dlouhodobějšímu poklesu výnosů, kde omezit výdaje, “ řekl. Podle něj vedení nyní mj. jedná s odborovou organizací, jak by bylo možné snížit osobní náklady, především v souvislosti s benefity, které jsou nad rámec Zákoníku práce a vyplývají z kolektivní smlouvy.