Každý majitel vozidla má ze zákona povinnost platit pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla. Česká kancelář pojistitelů stále eviduje několik stovek tisíc vozidel, které nemají povinné ručení. Pokud pojištění nezaplatíte a vozidlo neodhlásíte z registru silničních vozidel, nevyhnete se dennímu příspěvku do garančního fondu.
Povinné ručení se může prodražit
Vlastníte auto, motorku, traktor či jiné vozidlo? Potom jistě víte, že máte povinnost platit pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, tzv. povinné ručení. Povinné ručení se platí nejen za vozidla s vlastním pohonem, ale i přívěsy. K čemu slouží povinné ručení a jaké sankce vám hrozí za jeho nezaplacení?
V polovině letošního roku bylo v České republice evidováno více než 7, 2 milionů vozidel. Největší podíl zaujímají osobní automobily - těch bylo ke konci června evidováno více než 4, 4 milionu. Druhou nejpočetnější skupinou jsou motocykly (celkem 922 206).
Z povinného ručení jsou hrazeny škody, které způsobíte někomu jinému. Majitelé vozidel, kteří pojištění neplatí (záměrně či zapomenou) a způsobí škodu, musí vše zaplatit z vlastních prostředků. I když je škoda vyplacena z garančního fondu, Česká kancelář pojistitelů následně vyplacené prostředky vymáhá po majiteli nepojištěného vozidla.
Při pohledu do statistiky neplatičů povinného ručení je vidět, že změna legislativy (leden 2009) vedla ke snížení počtu nepojištěných vozidel. Ještě před dvěma lety bylo v České republice každé deváté auto nepojištěné (pozn. v relativním vyjádření jde o 12 % z celkového počtu registrovaných vozidel). V říjnu letošního roku bylo bez povinného ručení již každé dvanácté vozidlo (8, 3 %).
Zdroj: Penizenavic.cz