Reklama na každém kroku není ničím neobvyklým, ale její umístění do populárních filmů a seriálů, může být výnosným byznysem. Tento článek se věnuje tématice product placementu, tedy umisťování reklamy do televizních a filmových děl.
Film, jakožto první z audiovizuálních médií, se zrodil ke konci 19. století s pomocí bratrů Lumierů. Jejich přístroj nazvaný Kinematograf vdechl pohyblivým obrázkům později doplněným o zvukovou složku život. Porozumět filmové řeči pro nás není zdánlivě nijak obtížné. Již v útlém dětském věku se naučíme číst, sledujeme dění kolem sebe, obdivujeme „barevná okénka“ v televizi, čteme knihy a sledujeme filmy. Tohle všechno nám přijde jako samozřejmost. Jako malí jsme se těmto dovednostem naučili a teď je používáme. Avšak filmová řeč v sobě skrývá mnohá tajemství. A zajímavé je, že každý divák ji může pochopit jinak.Filmy se staly běžnou součástí našeho života. Sledujeme je v televizi, chodíme na ně do kina, půjčujeme si je v půjčovnách a v jistém smyslu bereme jejich sledování jako zcela přirozenou věc. Aby se tato myšlenka filmu jako přirozené součásti našeho života ovšem mohla uskutečnit, je potřeba obrovského množství financí. Neboť jak dobře víte, film není levná záležitost. A v posledních letech hraje velkou roli v získávání financí pro výrobu filmu podstatnou roli reklama. Konkrétně umísťování produktů do filmu tedy takzvaný product placement.Product placement je tedy jistý druh reklamy. Je to placená forma masové komunikace, která je prováděna prostřednictvím médií a jejím cílem je informování spotřebitelů (tedy diváků) se záměrem ovlivnit jejich budoucí spotřebitelské chování. Objevuje se ve filmech, seriálech, v počítačových hrách, v hudebních videoklipech a dokonce i v literatuře. Velice známým příkladem product placementu v literatuře je román britské autorky Fay Weldonové - Náhrdelník od Bulgariho, napsaný na objednávku proslulé klenotnické firmy. Product placement by mohl být také definován jako záměrné a placené umístění značkového výrobku do audiovizuálního díla za účelem jeho propagování. Jedná se tedy o normální formu reklamy, kterou kolem sebe všichni běžně registrujeme, ale není tak prezentována, základ spočívá v tom, že ji sofistikovaný divák dokáže dešifrovat. A většinou si při sledování filmu či seriálu reklamu i uvědomíte, avšak nevnímáte ji za rušivou, nebo za věc, která do filmu nepatří. V daném prostředí Vám připadá jako jeho přirozená součást.







