Volný čas | Zábava

Reklama skrytá ve filmech aneb product placement | info-koktejl | Hudba, film, kultura | Filmové novinky

Hodnocení

Reklama na každém kroku není ničím neobvyklým, ale její umístění do populárních filmů a seriálů, může být výnosným byznysem. Tento článek se věnuje tématice product placementu, tedy umisťování reklamy do televizních a filmových děl.

Reklama skrytá ve filmech aneb product placement | info-koktejl | Hudba, film, kultura | Filmové novinky
Reklama skrytá ve filmech aneb product placement | info-koktejl | Hudba, film,…

Reklama na každém kroku není ničím neobvyklým, ale její umístění do populárních filmů a seriálů, může být výnosným byznysem. Tento článek se věnuje tématice product placementu, tedy umisťování reklamy do televizních a filmových děl.

Film, jakožto první z audiovizuálních médií, se zrodil ke konci 19. století s pomocí bratrů Lumierů. Jejich přístroj nazvaný Kinematograf vdechl pohyblivým obrázkům později doplněným o zvukovou složku život. Porozumět filmové řeči pro nás není zdánlivě nijak obtížné. Již v útlém dětském věku se naučíme číst, sledujeme dění kolem sebe, obdivujeme „barevná okénka“ v televizi, čteme knihy a sledujeme filmy. Tohle všechno nám přijde jako samozřejmost. Jako malí jsme se těmto dovednostem naučili a teď je používáme. Avšak filmová řeč v sobě skrývá mnohá tajemství. A zajímavé je, že každý divák ji může pochopit jinak.Filmy se staly běžnou součástí našeho života. Sledujeme je v televizi, chodíme na ně do kina, půjčujeme si je v půjčovnách a v jistém smyslu bereme jejich sledování jako zcela přirozenou věc. Aby se tato myšlenka filmu jako přirozené součásti našeho života ovšem mohla uskutečnit, je potřeba obrovského množství financí. Neboť jak dobře víte, film není levná záležitost. A v posledních letech hraje velkou roli v získávání financí pro výrobu filmu podstatnou roli reklama. Konkrétně umísťování produktů do filmu tedy takzvaný product placement.Product placement je tedy jistý druh reklamy. Je to placená forma masové komunikace, která je prováděna prostřednictvím médií a jejím cílem je informování spotřebitelů (tedy diváků) se záměrem ovlivnit jejich budoucí spotřebitelské chování. Objevuje se ve filmech, seriálech, v počítačových hrách, v hudebních videoklipech a dokonce i v literatuře. Velice známým příkladem product placementu v literatuře je román britské autorky Fay Weldonové - Náhrdelník od Bulgariho, napsaný na objednávku proslulé klenotnické firmy. Product placement by mohl být také definován jako záměrné a placené umístění značkového výrobku do audiovizuálního díla za účelem jeho propagování. Jedná se tedy o normální formu reklamy, kterou kolem sebe všichni běžně registrujeme, ale není tak prezentována, základ spočívá v tom, že ji sofistikovaný divák dokáže dešifrovat. A většinou si při sledování filmu či seriálu reklamu i uvědomíte, avšak nevnímáte ji za rušivou, nebo za věc, která do filmu nepatří. V daném prostředí Vám připadá jako jeho přirozená součást.

Product placement je do filmů umisťován dvěma způsoby. Objevuje se jako zcela bežná součást kontextu filmu (například jako součást dekorace) a nebo produkt hlavní postava sama používá (pije nápoj určité značky, používá notebook určité značky, či jezdí automobilem určité značky). U druhé možnosti se nabízí velká výhoda právě v tom, že začlenění výrobku do děje působí zcela přirozeně a nesnaží se jej nijak rušit.První historická zmínka o reklamě do filmu sahá k samotným bratrům Lumiérům. V roce 1986 bylo v jejich krátkém filmu 3x zobrazeno mýdlo značky Sunlight. Producent tohoto filmu totiž pracoval ve společnosti Lever Brother na pozici publicisty a tato společnost dané mýdlo vyráběla. V padesátých letech začali product placement hojně užívat i filmoví producenti v Hollywoodu. Společnost DeBeers, vyrábějící exkluzivní šperky a zásnubní prsteny, v padesátých letech úmyslně podplácela tvůrce filmu, aby se v romantických filmech ve scénách se zásnubami objevily právě jejich zásnubní prsteny s diamantem. Jiným případem může být, když naopak producent oslovil firmu, aby poskytla své výrobky pro natáčení – typický příklad product placementu. Stalo se tak i v případě snímku Mildred Pierce z roku 1945, kde své místo našla whisky Jack Daniel´s. Jedním z nejlepších příkladů ovšem zůstává ve filmu E.T. o silném poutu mezi malým chlapcem a mimozemšťanem. Díky filmu „E.T.:The Extra-Terrestial“ (1982) zaznamenala společnost Hershey Foods nárůst prodeje lentilek Reese´s Pieces až o neuvěřitelných 65%.Bonbóny z filmu E.T.Dnes se product placement ve filmech a seriálech a v mnoha dalších médiích hojně propaguje a používá. Snad nejvíce známým příkladem užití product placementu ve filmu je série o britském agentovi s povolením zabíjet – Jamesi Bondovi. Jezdí autem Aston Martin, jeho hodinky s mnoha důmyslnými schopnostmi (omračující šipky, struna na škrcení atd.) nesou značku Omega či Rolex a jeho favorizovaný drink Martini se míchá zásadně s vodkou Smirnoff (teď už však s Finlandií, neboť přeplatila konkurenční značku).

Skrytá reklama ve filmech, seriálech a v dalších médiích tedy zdá se opravdu funguje. Stačí se jen dobře dívat a hned uvidíte kolik značek daný film či seriál podporuje.

Zdroj: Info-Koktejl.cz

Nepřehlédněte

Jiřina Vetchý nechtěl hrát Okresní přebor se Sobotou

Jiřina Vetchý nechtěl hrát Okresní přebor se Sobotou

7.1. | 02:43 Aktualne.centrum.cz

Aktuálně.cz - kompletní zpravodajství, zprávy z domova i ze…

Holky a tráva: Prolistujte si konopný kalendář

Holky a tráva: Prolistujte si konopný kalendář

7.1. | 02:43 Reflex.cz

Přestože je všeobecně známo, že pěstování konopí je převážně…

Trucky na ledě 2. řada ONLINE

Trucky na ledě 2. řada ONLINE

7.1. | 02:43 Truckynalede.cz

Trucky na ledě jsou zpátky na Prima COOL a také na…

Vznikla Iniciativa Petr Čtvrtníček prezidentem

Vznikla Iniciativa Petr Čtvrtníček prezidentem

4.11. | 13:32 Taborsko.webnode.cz

ČR - V říjnu 2012 vznikla na sociální síti Facebook občanská…


Komentáře

  • Tento článek ještě nikdo neokomentoval. Buď první!
  • Anonym