Auto-moto

Vodíkový pohon: Perspektivní alternativa ropy nebo utopie?

Hodnocení

Vodíkové automobily by v budoucnu mohly nahradit benzínové nebo naftové vozy. Nejdříve ale bude nutné vyřešit malý zádrhel v podobě skladování vodíku, který zatím brání jeho masovějšímu využití. Jak fungují automobily na vodík? Jaký je jejich dojezd a jak jsme na tom s technologiemi skladování vodíku?

Vodíkový pohon: Perspektivní alternativa ropy nebo utopie?
Vodíkový pohon: Perspektivní alternativa ropy nebo utopie?

Vodíkové automobily by v budoucnu mohly nahradit benzínové nebo naftové vozy. Nejdříve ale bude nutné vyřešit malý zádrhel v podobě skladování vodíku, který zatím brání jeho masovějšímu využití. Jak fungují automobily na vodík? Jaký je jejich dojezd a jak jsme na tom s technologiemi skladování vodíku?

Svět je stále z velké části závislý na fosilních palivech, zejména ropě, zemním plynu a uhlí. V poslední době se stále častěji objevují analýzy dokazující, že se právě nacházíme v bodě zvaném Peak Oil. To znamená, že bylo dosaženo vrcholu v objemu těžby ropy a produkční kapacita se bude postupně snižovat. Důvodem budoucího poklesu je vytěženost snadno dostupných ložisek a současně malé investice do hledání ložisek nových. S nejistotou ohledně reálné dostupnosti ropy souvisí i prudké výkyvy její ceny v minulých letech. Zatímco v minulosti stačila pro udržení těžby cena ropy kolem 30 USD za barel, pro nová ložiska bude hranice rentability pravděpodobně od 80 USD výše.

Světové zásoby zemního plynu podle současných odhadů vydrží při aktuální spotřebě minimálně 100 let a více. Zde je však potřeba zdůraznit, že se jedná o zásoby světové, což nic nevypovídá o budoucí situaci v Evropě. Podstatnou závislost dodávek zemního plynu na Rusku se snaží omezit nové kapacity projektovaných plynovodů ve středomoří. V budoucnu se ovšem může ukázat, že hlavním parametrem není kapacita plynovodů, ale hlavně ochota zemí vlastnící ložiska plyn dále prodávat.

Je tedy pouze otázkou času, kdy bude potřeba začít reálně řešit nedostatek fosilních surovin pro fungování průmyslu a společnosti a hledat nové úspory a alternativní zdroje. V některých oblastech, jako například ve stavebnictví, máme vysoký potenciál technicky snadno dosažitelných úspor (nová výstavba v nízkoenergetickém standardu, energetické sanace budov). Ve výrobní sféře, kde je velký konkurenční tlak se nějaké úspory sice najdou, ale na rozdíl od stavebnictví se nebude jednat o standardizovaná a hromadně řešení, ale úsporná opatření se logicky budou odvíjet od individuality daného provozu. Největší výzva ale pravděpodobně čeká na dopravní sektor. Kolejovou dopravu je možné pohánět elektrickou energií z jádra či obnovitelných zdrojů, ale budoucnost silniční dopravy není tak jednoznačná.

Zdroj: Nazeleno.cz

Nepřehlédněte

Pri ISS pristálo japonské vesmírne vozidlo

Pri ISS pristálo japonské vesmírne vozidlo

7.1. | 02:43 Veda.sme.sk

Japonská nákladná vesmírna loď priviezla na Medzinárodnú…

Cenu T. S. Eliota získal nobelista Derek Walcott za…

Cenu T. S. Eliota získal nobelista Derek Walcott za „dojemnou a formálně dokonalou“ sbírku - Topzine

7.2. | 08:42 Topzine.cz

Spisovatel, básník a dramatik Derek Walcott, který v roce…

Unikající formaldehyd uzavřel obchvat Olomouce

Unikající formaldehyd uzavřel obchvat Olomouce

29.1. | 14:44 Novinky.cz

Unik formaldehydu, převáženého kamiónem, zablokoval v pátek…

Del Ponteová dala zničit důkazy obchodu s lidskými…

Del Ponteová dala zničit důkazy obchodu s lidskými orgány

29.1. | 13:26 Novinky.cz

Carla del Ponteová, bývalá hlavní žalobkyně haagského soudu…


Komentáře

  • Tento článek ještě nikdo neokomentoval. Buď první!
  • Anonym