Snad každý copywriter se po jistém váhání shodne na tom, že důležitější než samotné psaní je důkladná příprava. Přesto je shromáždění a pečlivé studium podkladů tou částí copywritingu, na kterou copywriteři rádi zapomínají a často ji i více či méně úmyslně opomíjejí...
Začínáme s psaním - 2. Příprava
Snad každý copywriter se po jistém váhání shodne na tom, že důležitější než samotné psaní je důkladná příprava. Přesto je shromáždění a pečlivé studium podkladů tou částí copywritingu, na kterou copywriteři rádi zapomínají a často ji i více či méně úmyslně opomíjejí.
Pracuje fantazie, rojí se nápady - není přece čas ani chuť studovat katalogy, technickou dokumentaci a shánět vyjádření klienta. Jenže jak píše Dean Rieck, za dobrým reklamním textem vždy stojí ty správné informace. A ty zkrátka nijak neošidíte. Jakkoliv může být váš nápad geniální, pokud míří na nesprávnou cílovou skupinu, je k ničemu.
Proto se dnes zaměříme na první fázi procesu copywritingu - přípravu. Rieck navrhuje efektivní shromažďování podkladů formou otázek a odpovědí, na které musíte sami či s pomocí klienta odpovědět.
Osobně se mi při získávání podkladů nejvíce osvědčila osobní schůzka přímo v sídle klienta (tu také preferujeme, pokud si někdo u nás objedná copywriting či ghostwriting). Ten se na domácí půdě cítí jistě, ochotněji se rozpovídá a má většinou po ruce všechny materiály, které by se vám mohly hodit. Před setkáním je dobré si připravit podrobný seznam otázek. Platí zde jednoduchá úměra - čím více, tím lépe. Nechte také klienta mluvit i o věcech, které s plánovaným textem přímo nesouvisí. Často mezi řečí prozradí klíčovou informaci, kterou sám pokládal za samozřejmou, ale nikdo jiný o ní nevěděl.
Zdroj: Blog.piseme.cz